The Music of Astor Piazzolla: A Symposium

Graduate Center, CUNY  -  March 10, 2000 (Abstracts*)


Allan Atlas (Graduate Center, CUNY), "Piazzolla: Tangos, Funerals, and 'Blue Notes'"

E N G L I S H:
After a brief discussion of the rondo-like form in which Piazzolla usually performed ADIOS NONINO with his quintets and sextet, argues that, in cuadro 13 of MARIA DE BUENOS AIRES, the "Contramilonga a la funerala (por primera muerte de Maria)," Piazzolla recalled the harmonic scheme, bass line, A-major tonality, and melody of the poignant slow section of ADIOS NONINO, and that the parallels between the two are too close for the borrowing to have been unconcious. The reason for the recollection at that point is obvious: both ADIOS NONINO and the Contramilonga deal with the mystery and solitude of death. The paper ends with a call for a shift in Piazzolla studies, one that, while acknowledging the importance of biographical and sociological leanings, begins to pay greater attention to analyzing the music itself.

E S P A G N O L:
Luego de una breve discusion de la forma de Rondo que Piazzolla usaba para ejecutar ADIOS NONINO con su quinteto y sexteto, el articulo argumenta que en el cuadro 13 de MARIA DE BUENOS AIRES, la "Contramilonga a la funerala (primera muerte de Maria)", Piazzolla evoca el mismo esquema armonico, lienas para el bajo, tono en A-mayor, y la triste melodia de ADIOS NONINO, y que los paralelos entre ambas composiciones son demasiado obvious como para haber sido incoscientes. La razon para este paralelismo es obvia: tanto ADIOS NONINO como la Contramilonga tratan sobre el misterio y la soledad de la muerte. El articulo concluye con un llamado al cambio en los estudios sobre Piazzolla, con menos enfasis en lo biografico y sociologico, y mas atencion en analizar la musica en si.


Ulrich Krämer (Arnold Schönberg Gesantausgabe, Berlin), "Harmony and Form in Maria de Buenos Aires"

E N G L I S H:
The paper traces some methods employed by Piazzolla in order to achieve coherence and diversity in his operita. These methods are based on characteristic harmonic schemes and bass patterns which permeate the score on several levels of musical construction. A technique which is very effective in this respect can be described best as "allusion". It is argued that the application of this specific technique to the famous theme from Piazzolla's earlier Tango Adiós Nonino emphasizes the autobiographic significance of María de Buenos Aires, which on one level is related to the fact that Piazzolla had abandoned the composition of Tango before he became Nadia Boulanger's student in 1953.

E S P A G N O L:
El articulo examina algunos de los metodos empleados por Piazzolla para darle coherencia y diversidad a su operita. Estos metodos se basan esquemas harmonicos caracteristicos y lineas del bajo que permean la partitura a distintos niveles. Una tecnica que en este sentido resulta muy efectiva es lo que podriamos llamar 'alusion'. Se puede argumentar la aplicacion de esta tecnica al famoso tema del anteriormente escrito Adios Nonino como forma de enfatizar el significado autobiografico de Maria de Buenos Aires, que a cierto nivel esta relacionada con el hecho que Piazzolla habia dejado de componer Tangos antes de convertirse en discipulo de Nadia Boulanger en 1953


Ramón Pelinski (Universidad Jaume I), "Wandering Ostinato Figures and the Pleasure of Repetition in Astor Piazzolla's Music"

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Malena Kuss (North Texas University), "The Referential Poetics of Astor Piazzolla"

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Martín Kutnowski (Graduate Center, CUNY), "Instrumental Rubato and Phrase Structure in Astor Piazzolla's Music"

E N G L I S H:
Piazzolla’s Tango Nuevo departed from traditional tango in many ways, for instance by featuring new, more aggressive rhythmic gestures. The new style also featured a more sophisticated phrase-structure, independent from the dance or the words. Both aspects of the change, intrinsically related to each other, were in fact rooted in the performance practice of singers (Gardel among them) of the old style tango. (author)

E S P A G N O L:
El Tango Nuevo de Piazzolla se diferenció de varias maneras respecto del tango tradicional, por ejemplo al integrar gestos rítmicos mucho más agresivos. Este nuevo estilo también se caracterizó por utilizar una estructura fraseológica más elaborada, independiente de la frase cuadrada propia del tango cantado o bailado. Ambos aspectos del cambio, de hecho relacionados el uno con el otro, pueden ser entendidos como un natural desarrollo de elementos rítmicos que ya estaban presentes en la interpretación de los cantantes e instrumentistas de la Guardia Vieja, Gardel entre ellos. (resumen del autor)


David B. Cannata (Temple University), "Piazzolla's New York Concerts"

E N G L I S H:
A successful New York performance is a rite of passage for any professional musician. And while Piazzolla tried his hand many times, the cachet he so ardently sought seemed all too elusive: his years in New York in the late 1950s he later described as "the worst economic period of my life." While his single appearance in the 1960s was a resounding success (and resulted in one of his most celebrated recording ventures), that of the 1970s proved far less than Piazzolla had hoped for. It was not until the later 1980s that Piazzolla--by then a musician of international standing-- secured his New York following, one that warranted not only the delight of his fans, but also the consistent attention, and interest, of the press. This paper traces Piazzolla's popularity with the New York public, the reserved reception that he was accorded by the musical establishment, and the phenomenon that was Piazzolla--the allure of his music and his magnetism as virtuoso.

E S P A G N O L:
Un concierto exitoso en Nueva York es como un rito de aceptación para cualquier músico.   Aunque Piazzolla lo intentó muchas veces, ese premio le resultó elusivo: sus años en Nueva York a fines de los 1950s fueron, en sus propias palabras, "los peores años de mi vida en materia económica". Mientras que su única presentación en los 1960s fue un éxito rotundo (y resultó en uno de sus mejores discos), sus conciertos en los 1970s no alcanzaron las expectativas que Piazzolla tenía. No fue hasta los 1980s cuando Piazzolla--por ese entonces un renombardo artista a nivel mundial--se aseguró de fieles seguidores en Nueva York, algo que no solo deleitó a sus fans, sino que además atrajo la atención e interés por parte de la prensa. Este artículo sigue la trayectoria de Piazzolla en términos de éxito de público en Nueva York, la recepción un tanto tímida que recibió por parte del ambiente musical, y ese fenómeno tan peculiar que fue Piazzolla--la gran atracción de su música y el magnetismo de un virtuoso.


*There will be no single volume published with the works presented at this symposium. Each author will arrange for publication of his/her own work. Information on the publication venue for each paper will be posted here when available.